donderdag 17 mei 2012

schrikkel 132a

De hoekwinkel met handgemaakte bruidskledij is een van de mooiste zaken van de stad – de ruime etalages etaleren de duurzaamheid van degelijke materialen, het evenwicht van bestudeerde kleuren en tinten, het veelbelovende open perspectief van het huwelijk en de onweerstaanbare charmes van het eeuwig vrouwelijke. Ik kijk altijd. De zaak naast de deur, vroeger een restaurant en nu, denk ik, een antiekzaak, oogt duister. Hoe verwelkomend ook de open deur en de rode loper proberen te zijn, de omgevallen laurierplant belooft weinig goeds – ook al door het contrast met het fier rechtopstaande verkeersbord voor het raam van de buren.

Wat verderop in de Ezelstraat zie ik, aan mijn kant, een ooit bevriend koppel mijn richting uitkomen. R. en H., ik heb hen in jaren niet gezien. Ze zijn in een druk gesprek verwikkeld en kijken naar de stoeptegels voor hun voeten. Ik zet een stap opzij en laat het aan mij voorbijgaan.