maandag 11 juni 2012

schrikkel 146c

Toen ik haar zag staan, met haar kinderwagen dwars op de oversteekplaats, vroeg ik me af wat ze daar stond te doen. Vooruit kon ze niet want ze had zichzelf achter een vluchtheuvel geparkeerd. Alles in haar kijkrichting bewoog, links en rechts van haar, maar zij stond stil. Vreemd dat je haar daar en profil zag staan. Ik drukte af. Toen ik met de mensen die rond mij stonden te wachten in beweging kwam en de straat begon over te steken, draaide de vrouw de kinderwagen negentig graden en stapte ook in de richting van het Louvre, aan de overkant van de drukke rue du Rivoli. Ze had gewoon het wagentje even dwars gezet om te vermijden dat er een auto tegenaan zou knallen. Veiligheidsmaatregel. Achter de vluchtheuvel was ze veilig zolang ze zichzelf, en haar kind, maar smal genoeg maakte.