dinsdag 3 juli 2012

reactie

'Een gereguleerde vastgoedmarkt': klinkt dat niet wat te intellectualistisch? Wat moeten 'de mensen' zich daar bij voorstellen? Ik zou het vervangen door 'met betaalbare huur en woningprijzen'. Zonder dank!

E.C.

@ E.C.
Ik wou er per se dat woord ‘vastgoedmarkt’ in. De stad kan de wekelijkse zaterdag- en woensdagmarkt reguleren: op die plek, van zo tot zo laat, enzovoort. En zij kan de horeca reguleren: geen nachtlawaai, aan banden gelegde terrassenbouw, geen geronsel van klanten. Waarom zou zij dan niet de vastgoedmarkt kunnen ‘reguleren’? Al vraag ik mij natuurlijk af hoe dat in liberale tijden kan. Door middel van een bij de installatie van alweer een nieuw vastgoedkantoor opgelegde verplichting op het aanbieden van minstens een bepaald percentage betaalbare woningen op het totale aanbod? Een controle van stadswege op de kwaliteit van de aangeboden woningen? Toezicht op het al dan niet nakomen van de verplichting om de verhuurprijs te afficheren? Ik weet het niet. Maar nu is het wel zo dat Brugge – zoals ook andere steden – een ongekende groei kent van het aantal vastgoedwinkels. Hoe kan dat? Toch niet anders dan doordat er een enorme rek op die business zit? Hoe dan ook: er moet iets gebeuren. Het is van kapitaal belang dat Brugge betaalbaar blijft voor de jonge Brugse gezinnen. En aan de arrogantie van de vastgoedcowboys mag zeker ook iets worden gedaan.