maandag 24 september 2012

facebookbericht 316

@ M.V., die de actie Sing for the Climate maar niets vindt

Ik ben het in grote trekken eens. Dat 'fascistisch' is overtrokken. Het is wel degelijk zo dat de macht van het getal kan spreken. Het heeft met kritische massa te maken, in twee betekenissen: een groep kritische mensen die op een gegeven ogenblik zodanig groot wordt dat het beleid er toch iets mee moet doen. Ik heb mij altijd gestoord aan het 'ludieke' waarmee een beweging, die ik steun, zijn (haar? - even opzoeken ;-)) eigen efficiëntie (effectiviteit?) ondermijnt. Waarmee ik dan weer niet heb gezegd dat er bommen moeten worden gegooid. 't Is een moeilijke evenwichtsoefening. Afgezien van dat alles is de cartoon van Lectrr vandaag op DSO bijzonder geestig.

M.V.:
Ja, uiteraard is 'fascistisch' overtrokken, maar dat heeft te maken met mijn aversie tegen alles wat een groep is. Ik ben het type van 'Two is company, three is a crowd'.
En sensibilisering is zeker belangrijk, maar ik vond het toch een beetje verontrustend om in dit artikel het woord 'bakfietsvlaming' te lezen - ik dacht: 'Is DAT tegenwoordig de kam waar iedere mens die een beetje milieubewust is over geschoren wordt?' En daar staat dan één soort ander label tegenover, van de SUV-rijder. Ik vind dat toch allemaal behoorlijk simplistisch.

En inderdaad, een leuke cartoon...