zaterdag 27 juli 2013

facebookbericht 401


Ik ben ook een paar keer personage geweest in de bellettrie van anderen. En 't lijkt wel een wet dat je meer kans maakt met naam en toenaam te worden genoemd in een context die ongunstig voor je uitvalt dan in een gunstige. Nuja, dat van Brouwers is geen bellettrie eigenlijk, maar essayistiek of polemiek - en dat maakt zijn vergissing kwalijker. Toevallig las ik deze week het stuk in Restletsels, en ik dacht nog: tiens, Flamend?, dat lijkt me toch kras dat die zoiets over Brouwers zou geschreven hebben... Maar je gaat dat niet verifiëren natuurlijk, en je leest verder - en er blijft altijd iets van hangen. Te meer omdat ik voor Brouwers een schier grenzeloze bewondering heb. Als ik de bewuste passage er op nalees, kan ik niet anders dan vaststellen dat 'Jan Flamend' het in het door Vinken aangehaalde citaat over de polemicus in het algemeen heeft, en dat Brouwers dat dan op zichzelf, in zijn 'hoedanigheid van strijdlustig polemicus', heeft betrokken. Niets aan de hand dus, 't is een geval van selectief citeren.