vrijdag 17 januari 2014

los ingeslagen 156 / droom # 50


15 november 2013

In een boekenantiquariaat trekt in een vitrinekast een opengeslagen cahier mijn aandacht. Het is zo’n Moleskine-schrift, zwartlederen band, leeslint… Op de openliggende bladzijden zie ik een mooi, regelmatig en nogal klein handschrift, maar ook minutieus uitgevoerde tekeningen: van ogen, een hand die schrijft… Ik vraag de antiquaar van wie dat cahier is, wie daar zo mooi heeft geschreven en getekend. Het blijkt van Stefan Hertmans te zijn. Mag ik het cahier zien? Dat mag, het wordt uit de vitrinekast gehaald. Tot ergens halverwege het cahier zijn alle bladzijden gevuld met tekst en tekeningen: allemaal zo precies en zorgvuldig als op de openliggende bladzijden waarmee het boek mijn aandacht trok. Maar dan stopt het. De tweede helft van het cahier is leeg. Maar Hertmans leeft nog, denk ik. Hoe komt dit boek in uw bezit? Op die vraag blijft de antiquaar mij het antwoord schuldig. Ik vraag naar de prijs. 460 euro. Dat is niet weinig, maar anderzijds lijkt het me toch ook geen slechte belegging: Hertmans is inmiddels een gevestigd auteur… Ik vraag me toch af of hij dit cahier niet mist. Moet ik het hem niet terugbezorgen?