donderdag 10 april 2014

tour 11



3 maart 2014

Vandaag ben ik een uur of twee bezig geweest met het uitstippelen van mijn traject. De boekjes van Omer waren daarbij behulpzaam, of toch vooral De groene weg naar de Middellandse Zee waaruit ik grote delen van het traject van plusminus Luxemburg-stad tot Narbonne overneem.

Ik besluit dat ik het eerste stuk, tot Arlon, niet met de fiets zal doen: de drie dagen die ik op die manier uitspaar, heb ik nodig om de volledige tour in het bestek van zesentwintig dagen te kunnen doen – het zal al krap genoeg zijn. Ik zal dus vertrekken in Arlon, en zal van daaruit een lichte bocht achter Metz en Nancy beschrijven, om van daaruit pal zuidwaarts tot Nyons te rijden. Ik wijk voor een deel af van het door Henk Eikelboom en Aart van Rossum voorgeschreven traject om – uit nostalgie – terug te keren naar de Vercors en de Drôme (zij schrijven een meer westelijke route voor, grotendeels door het Rhônedal). Vanuit Nyons gaat het dan in zuidwestelijke richting, langs de zuidflank van de Cevennes, tot voorbij Béziers. Van daar af volg ik het Canal du Midi en het Canal du Garonne tot Agen, waar ik de route in noordwestwaartse richting beoog voort te zetten: tot Cognac en van daaruit noordoostwaarts langs Poitiers, naar Chartres en Amiens, en zo terug naar België. Ik vrees dat dit parcours al dicht tegen de drieduizend kilometer zal uitkomen, wat het onmogelijk maakt om de route nog iets meer west- en Bretagnewaarts te laten lopen, waardoor ik dichter bij de uiterwaarden van de hexagone zou komen en dus in een vollere zin des woord een tour zou maken.