donderdag 12 juni 2014

tour 40



11 juni 2014

3 dagen voor vertrek

Intussen heb ik me ook een tent aangeschaft. Niet dat ik er geen had: ik heb er twee, maar die zijn allebei te zwaar, de lichtste, een tweepersoonstent met nog een extra bergruimte, weegt meer dan 4 kilo en het duurt bovendien een klein halfuur om hem op te zetten. Eerst dacht ik dat ik de tent van Jo ging kunnen gebruiken. Jo heeft al vele fietsreizen gemaakt, niet alleen naar en door Frankrijk maar ook in Duitsland, Italië, Spanje…, en heeft altijd gekampeerd. Daarvoor gebruikte hij een eenpersoons-kruiptentje, dat hij vaak ook ‘in het wild’ opzette, zo vertelde hij mij. Zelf ben ik dat zeker niet van plan, ik zou geen moment op mijn gemak zijn. Jo vertelde me trouwens dat hij toch minstens één keer behoorlijk bang is geweest, dat was toen hij midden in de nacht moest opbreken omdat hij belaagd werd door stropers. Maar goed, ik zou dus zijn tentje te leen krijgen. Dat ging niet door want toen we het opzetten, bleek één van de twee stangen waarmee het gevalletje diende te worden opgezet niet meer in de zak te zitten – en pas toen herinnerde Jo zich dat het gebroken was. Dus ging de uitlening niet door – en ik was daar eigenlijk niet rouwig om want het tentje zag er toch maar bijzonder eng uit: daarin zou ik last hebben gehad van claustrofobie. Wel gaf Jo me het zeil mee dat hij gebruikte om onder de tent op de grond te leggen, als isolatie maar ook als extra bescherming voor de tentvloer. En ook een handig hoofdkussen mag ik gebruiken. Een tent ben ik dan maar gaan kopen in de Avventura in de Ezelstraat. Geen goedkope aanschaf, maar toch nog peanuts in vergelijking met het exemplaar dat de verkoper me eerst probeerde aan te smeren: een ultralicht en tegen extreme klimatologische omstandigheden opgewassen Himalayatentje van meer dan 600 euro. Neen, dat ging mijn budget te boven. Uiteindelijk ging ik voor een derde van die som met een North Face Storm Break 2 naar huis. Nog veel geld, maar als ik hem vier keer opzet, en dus 10 of 20 euro betaal voor de camping in plaats van de 50 of 60 voor het hotel, heb ik mijn investering terug. En uiteraard ga ik dat tentje niet alleen voor deze reis gebruiken! Je kunt met twee personen in het tentje slapen, het weegt 2,5 kilo en staat in tien minuutjes overeind.