woensdag 25 juni 2014

tour 72



4 mei 2014



dag 6.5

Vanuit mijn kamer in het Hôtel de France vraag ik Sarah om voor mij een overnachting in Die te boeken: ik kan mij morgenavond echt niet permitteren om met een onaangename verrassing te worden geconfronteerd. 50 kilometer voor en 50 kilometer na Die ligt er op mijn traject geen alternatief. Ik krijg spoedig een antwoord:

La petite auberge. 13, avenue Sadi Carnot. En face de la gare. 50 euro. Bonne cuisine. X

En face de la gare… Het station van Die roept herinneringen op. Oude herinneringen. 1979 was het, toen ik daar met L. was. Mijn eerste reis naar het zuiden. We kwamen uit Valence aan met een nachttrein waarop een rugbyploeg ferm plezier had zitten maken. We hadden net op tijd door dat we in het vooraf door mij op de kaart als vertrekpunt van onze trektocht aangestipte Die stilstonden en dat we dus moesten uitstappen. Dat was om vier uur in de ochtend. Tot het klaar werd en we het niet meer hielden van de kou probeerden we op een bank in het kleine stadspark nog een beetje te slapen. We stonden als eersten bij de bakker om een nog warme croissant in te slaan. We zouden nog afzien van de hitte, de volgende dagen.

En veel later heb ik nog eens overnacht in Die. Dat was toen ik met Guy, Luc en Dirk ging fietsen in de Drôme. Was het eind de jaren negentig? We bleven drie nachten in een hotel dat wat meer in het centrum gelegen was. Er was de hele week feest op straat en we hebben nauwelijks een oog dicht gedaan.

Ik ga iets eten in een van de zeer weinige zaken die, volgens de receptioniste van mijn knalgeel hotel, op zondagavond open zijn: Le Warm Up – de naam zegt alles. Een moeder met twee kleine kinderen komt na mij binnen. De kinderen zijn zeer stil en braaf: ze lijken hun moeder te ontzien. Die heeft een edele kop maar treurnis in de ogen.

Om 8 uur ben ik terug op mijn kamer. Morgen moet ik 150 kilometer afleggen. Naar en op en door de Vercors. De melodie voor deze koninginnerit wordt ongetwijfeld:

On m’a vu dans le Vercors, sauter à l’élastique (Alain Bashung).