maandag 18 augustus 2014

wolken 1155-1156



wolkenfragmenten uit José Saramago, Kleine herinneringen

1155
Op minder dan een kilometer van de laatste huizen aan de zuidkant vloeit de Almonda, zo heet de rivier van mijn dorp, samen met de Taag, die hij in vroeger tijden met zijn beperkte watermassa’s hielp de uiterwaarden blank te zetten, wanneer ’s winters de wolken hun plensbuiten neerstortten en de stuwmeren stroomopwaarts volliepen, verstopt raakten en gedwongen werden zich te ontdoen van de overdaad aan water. (7)

1156
Ik herinner me (en dat is geen literaire opsmuk achteraf) een fantastische zonsondergang, herinner me dat ik op de drempel van de deur naar de rode wolken en de paarse lucht zat te kijken, zonder te weten wat er met me zou gebeuren maar er rotsvast van overtuigd dat het slecht met me zou aflopen die dag. (27)