dinsdag 16 september 2014

zomer veertien 28



23 juli – woensdag / Elisabethlaan

Om half zeven in de Visart, met de trein van half negen naar Brussel (…). Ik sleutel wat aan ‘Geen verloren tijd’ en zet al enkele gedachten op over Boyhood. Op de terugweg lees ik nog enkele brieven van Madame de Sévigné. Ik ben nu halfweg het boek en vraag me af waarom in godsnaam Proust deze kwebbeltante zo indrukwekkend vond. Want het is inderdaad door Proust dat ik deze brieven ter hand heb genomen: hij vertelt in Plaatsnamen: de plaats hoe Marcel op aandringen van zijn grootmoeder in de trein op weg naar Balbec zoet is doordat hij zich zo in die brieven verliest. Maar wat blijkt: Madame de Sévigné kletst en klaagt alleen maar over kleren en over de gezondheid van haar dochter, en halfweg de privé-domeinuitgave die ik lees heb ik nog niet één echt waardevolle gedachte en al evenmin een bijzondere formulering tegengekomen. Misschien komt het nog, maar dan zal het toch een dure tijdsinvestering zijn geweest. En dan kan ik weer à la recherche du temps perdu – hahaha.

Kort na de middag ben ik alweer thuis, ik kan net als gisteren gedurende enkele uren mijn aandacht verdelen over mijn foto’s op de computer (het ene oog) en de Tour de France op tv (het andere). Sarah komt langs voor een koffie, maar ze moet dan al vlug weer weg (…).

In het station ontmoette ik vanmiddag Pieter, die er opvallend vrolijk uitzag. Hij vertelde dat hij zich amuseert met tekeningen maken van op het balkon van het appartement van zijn vriendin Edith, die in Oostende aan de haven woont, tussen het station en het strand. Hij observeert er de duizenden dagjestoeristen, hoe ze ’s morgens aankomen met pak en zak en ’s avonds terugkeren. Een paar keer heeft hij ze op de vlucht zien slaan voor de regen, en dan keren ze terug naar het station terwijl ze opgeblazen luchtmatrassen als bescherming tegen de regen boven hun hoofd houden. Dat levert ‘pittoreske’ en ‘chaotische’ beelden op, aldus Pieter, ‘echt Ensor’. Ik ben zeer benieuwd naar deze tekeningen, moet ik zeggen.

Afspraak met Sammy in de tuin van De Republiek. We praten wat over fotografie, dan over (…) de Brugse gemeenteraad.

We trekken naar de Elisabethlaan, waar ook Trui is. (…)