woensdag 29 april 2015

facebookbericht 749



Nepal is op dit eigenste ogenblik maar een van de brandhaarden/catastrofes. We weten te veel en de wereld is te groot. Empathie met het ene gaat ten koste van het andere. Je zou de mogelijkheid moeten hebben je maar met één continent te moeten bezighouden. Enfin, ik zeg maar iets natuurlijk. Elke aflijning is een aanslag op ons ethisch besef. Of op ons vermogen daartoe.

*

En ik begrijp heel goed dat de dood van een geliefd muzikant 'erger' kan zijn. Meer nog: wij moeten ons over de omvang van ons verdriet nooit schuldig voelen, daar bestaat simpelweg geen maatstaf voor.

*

Ik vraag me zelfs af of onverschilligheid ten aanzien van wat niet op de een of andere manier 'nabij' is moreel verwerpelijk is. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Je kunt je toch nooit het lot van de hele wereld aantrekken.

*

Het is in elk geval ethisch misschien meer verantwoord om de mediadecibels uit de verontwaardiging of het medeleven weg te ziften dan om mee te toeteren en in tv-shows cheques te staan uitdelen. Wie in de erkenning voor het leed van anderen erkenning voor zichzelf nastreeft, is nie goe bezig.