woensdag 28 oktober 2015

vierenvijftig 17





21 oktober 2015

woensdag

Elk jaar opnieuw, dat diep treurig stemmende, droevig makende, verdriet berokkenende moment: wanneer ik zie dat ze op het stationsplein beginnen met de opbouw van de voorlopige constructies waarin het jaarlijkse ‘ijssculpturenfestival’ moet plaatsvinden. Ik weet niet wat het is – en ik wéét dat het onredelijk is, maar dit maakt me letterlijk ziek: die hardleerse domheid, dat energieverspillende vertier. Maar het heeft ook iets met de tijd van het jaar te maken. De killer wordende herfst, de natte keien, straks is er weer het winteruur, de eindejaarspret die er zit aan te komen. ¶ Patrick Ghyselen heeft het over de medicalisering van het televisiejournaal en hij heeft gelijk. Een griepvaccin, een bedwantsenplaag, een geval van tuberculose... Het journaal is natuurlijk allang geen nieuws- of actualiteitsprogramma meer. Maar is het lifestyle, een veredelde gezondheidsrubriek – zoals je die ook in de Flair of de Dag Allemaal hebt (weet ik van bij de tandarts)? Neen, het is geen programma of rubriek, het is een machine. Het journaal is een bangmaakmachine – een instrument in handen van een bewind dat er baat bij heeft dat zijn onderdanen voortdurend met perifere probleempjes inzitten en zich op die manier niet met de grond van de zaak inlaten. ¶ Op Facebook een oproep om de zogenaamde Turteltaks niet te betalen: de 100 euro die elk gezin moet ophoesten om het gat te dichten die de groenestroomcertificatenregeling – een maatregel van de vorige regering – heeft geslagen in de begroting. Niet dat de maatregel niet noodzakelijk zou zijn, maar hij is, zoals hij nu is georganiseerd, niet rechtvaardig: gezinnen zouden, relatief gesproken, vele malen meer betalen dan (grote) bedrijven, en grote ‘spelers’ zoals Katoennatie, ING en Colruyt, die min of meer op kosten van de staat duizenden zonnepanelen hebben laten installeren, zouden gewoon nog vele jaren miljoenen euro’s blijven opstrijken. Ik vind een dergelijke burgerlijke ongehoorzaamheid zinvol, maar is het nog mogelijk? Durven de mensen dit nog aan? Anderzijds: wanneer is de grens bereikt? Hoever kun je gaan met maatregelen te treffen op de kap van de ‘kleine man’ vooraleer die woedend het publieke forum betreedt? Is het nog mogelijk om de ‘kleine man’ uit zijn beeldscherm- en consumptielethargie weg te halen? ¶ Dit zijn de geluiden die ik opvang tijdens mijn wandeling door het park: achter mij het verkeer in de Koningsstraat; de doedelzakspelers op de kiosk wier spel wordt overstemd door het geluid van een bladbaasmachine; een overvliegende zwerm groenhalsparkieten; de fontein tegenover het parlement en hoe ik, wanneer ik er links aan voorbijloop, een lichte nevel over mij heen voel waaien; het verkeer in de Wetstraat. ¶ (...)