maandag 21 december 2015

vierenvijftig 71



14 december 2015

maandag

Afscheid van de Brugse leesclub. Dertien jaar geleden begon ik met het begeleiden van leesclubs. Ik heb samen met die mensen ongeveer 120 boeken gelezen. Een aantal van hen zijn al die tijd trouw blijven komen, sommigen haakten af, anderen kwamen er onderweg bij. We hebben elkaar gevormd, we hebben elkaar zien ouder worden, er ontstond een grote vertrouwdheid. Het afscheid was warm, hartverwarmend. Ik kreeg boekenbonnen cadeau, een groot stuk chocolade in de vorm van een boek, een notitieboekje in de vorm van een kapitaalletter P, met daarin ontroerende commentaren: ‘ik heb veel bijgeleerd’; ‘elke maand zag ik uit naar die interessante namiddag’; ‘een ontdekking, een verrassing, soms een moeilijke weg maar altijd een avontuur’; ‘veel dank voor het vele dat je me geleerd hebt’; ‘dank voor je idealisme en gedrevenheid, en vooral voor je scherpzinnigheid’; ‘spijtig én blij dat ik je maar/toch drie sessies heb meegemaakt’; ‘in heel korte tijd ben ik anders beginnen lezen. Vollediger. Voller, rijker. Die rijpheid, dat inzicht maakt betere mensen van lezers’… Ja, dat doet bijzonder veel deugd! Nu moet ik enkel nog de vreugde hierover tot mij laten doordringen, ‘in mij laten binnenkomen’. ¶