maandag 11 januari 2016

vierenvijftig 92



4 januari 2016

maandag

SIGNALEN / EENZAAM

Het wordt tijd dat ik naar de signalen luister die mijn lichaam naar mij uitstuurt, steeds nadrukkelijker. ¶

Ik passeer op de fiets een huis met een groot raam en achter de ruit in dat raam zie ik, tussen haar sanseveria’s op de vensterbank, een oude vrouw staan. Ze kijkt naar buiten. Een beetje gelaten, zo lijkt het wel. In een impuls steek ik mijn rechterhand op en zwaai naar haar. Even is er een aarzeling. Die vrouw kent die fietser in dat malle pakje helemaal niet. Waarom zwaait hij? Maar dan heft ze ook haar rechterarm en maakt die kinderlijke zwaaibeweging. We zwaaien dus naar elkaar, heel even is er iets vrolijks. Ik kan me nu allerlei dingen afvragen. Of die vrouw zich vragen stelt: wie?, waarom? Of die vrouw eenzaam is en misschien vandaag niemand zal zien? Of het niet gek is dat er in onze levens maar zelden plaats is voor dergelijke zotte momenten die nergens bij horen maar toch op zichzelf een waarde hebben? ¶