maandag 21 augustus 2017

facebookbericht 1015



commentaar bij Janine Abbring, presentatrice van ‘Zomergasten’
Volgens mij, maar ik weet het niet en heb er nergens iets over gelezen, bereidt ze zich heel goed voor en weet ze perfect op voorhand hoe ze haar bruggetjes gaat maken. En wat belangrijker is: ze betrekt waarschijnlijk haar gast in die voorbereiding. Zij leidt de dans. In ruil zorgt zij ervoor dat de gast zijn/haar punt maakt. De kost is dat ze het tempo erg strak houdt en vaak onderbreekt. Ik zou eens willen zien hoe dat werkt met eigenzinnige gasten (ik zag deze zomer enkel Opbrouck en De Waal). Los daarvan vind ik haar stem nogal onaangenaam scherp en haar taal soms moeilijk te begrijpen - maar dat laatste is te wijten aan het steeds verdere uiteenvallen van het Vlaamse en Noord-Nederlandse Nederlands. Dat merkte je heel goed gisteren want De Waal, die al meer dan dertig jaar in de VS verblijft, sprak nog een zeer rustig, aangenaam en goed verstaanbaar Nederlands. Inderdaad, zoals het een generatie geleden was.