zaterdag 16 september 2017

facebookbericht 1026



‘t Is niet mijn allerfavorietste Nederlandstalige nummer – je kunt maar kiezen uit een tiental en daar stond bijvoorbeeld ‘Van God los’ (Stijn Meuris) of ‘Rigoureus’ (The Scene) of ‘Zonder jou’ (Boudewijn de Groot) of ‘Voor ik vergeet’ (Spinvis) niet bij. Niet dat ik van zo’n zee van wuivende aanstekers houd, maar bij ‘Kronenburg Park’ zie ik het zo voor mij. De betere Connemara, zeg maar. Meeslepend, door en door sentimenteel, maar muzikaal niet kapot te krijgen. De tekst gaat over een in het populaire genre onderbelichte thematiek: de ongestilde mannelijke lust en het dolen dat daarvan het gevolg kan zijn. En bovendien vind ik ‘Vraag niet naar de weg want iedereen is de weg kwijt’ een van de sterkste regels uit de Nederlandstalige muziek. In de lijst van tien waaruit je kunt kiezen, is dit lied ook een van de minst gelauwerde: nog een reden om ervoor te stemmen. (Zie ook de tamelijk indrukwekkende live-uitvoering op YouTube, samen met Marco Borsato.)