zondag 22 oktober 2017

de herfst van 2017 – 16



17 oktober 2017

21 – Vandaag is het precies dertig jaar geleden dat ik de vrouw ontmoette met wie ik iets meer dan een jaar later zou trouwen en die, nog eens een dik jaar later, moeder zou worden, en nog eens twee jaar later nog eens. Ik memoreer het hier voor mezelf, ik bedoel of beoog daarmee helemaal niets. Ik stel gewoon een tijdsverloop vast: dertig jaar, het lijkt een eeuwigheid maar dan wel een die in een zucht is voorbijgegaan, beangstigend vlug eigenlijk. Twee kwetsbare hompjes zijn volwassen mensen geworden intussen, en ik ben 56 en binnen nog eens zo’n flits zal het allicht voorbij zijn – als ik tegen dan al niet onder de zoden lig of in een pot op de schoorsteenmantel sta of mij kwijlend niet meer herinner wie ik ooit ben geweest, laat staan wie ik had willen worden.